I give it away so easily

jag har nästan givit upp bloggen. har inte känt att jag har haft något att skriva om. men så tänkte jag att jag kan göra en liten resumé av året, vad som hänt och inte hänt och så vidare. jag började kolla igenom min blogg och insåg att jag skrev en förra året också. och det slog mig att jag har glömt bort hälften av alla saker som jag kom ihåg som speciellt för 2009, så för att inte glömma bort vad som hänt i år så kommer här nåt slags sammanfattning.


vår 2010. jag fyllde arton år och gjorde min debut i göteborgs nattliv, var ute fyra gånger på tre helger. ett personligt rekord. en av kvällarna försvann min nyinköpta jacka och jag var länge, länge, bitter över det. jag sov mig igenom sista terminen på gymnasiet och fick ägna dom sista två veckorna till att hårdplugga dygnet runt. jag fick en 120-säng i födelsedagspresent och det var nog den bästa present jag kunde få. vi satte upp en musikal, trollkarlen från oz, som slutprojekt i skolan. jag blev dunderförkyld och tappade rösten en vecka innan premiär. men jag blev frisk och alltihop var grymt kul. det var snökaos och rasrisk och tjugo minus ända fram till april. jag badade badtunna i frillesås. jag kompromissade och kompromissade och kompromissade ihop ett projektarbete som blev klart natten innan redovisningen och resulterade i ett (förvånande) mvg. jag åkte till berlin på klassresa i fem dagar. jag beställde en greklandsresa med två vänner. jag införskaffade en ritplatta och blev kär i min mammas kompis promarkers. det var bal på valand. jag tog studenten den första juni!

sommar 2010. denna sommar var både den bästa, och den värsta jag har varit med om. jag åkte till grekland, rhodos, med två fina vänner, en underbar resa. jag piercade mig fyra gånger i öronen. jag firade midsommar i våran trädgård med kubb och mys. jag missbrukade pepsi max. jag hyrde ett hus med fem vänner på hönö, ett hus som var så himla fint. jag var i danmark med hela familjen minus pappa. men efter det var allt jag hade sett fram emot slut. jag hade inget jobb och inget att göra, alla mina vänner var antingen bortresta eller jobbade, jag hade ingen aning om hur hösten skulle se ut och jag gick in i något slags kris. jag kom hem från grekland klockan fyra på morgonen till ett tomt hus och började gråta i en timme. jag låg inne i min säng och kollade på serier i flera veckor. orkade inte göra någonting. tappade lusten för allting. förutom att måla. jag ville ta tag i jobbsökandet men hade ingen energi till det. jag kände väldigt väldigt mycket för att bara åka iväg och lämna allt bakom mig. jag vände på dygnet alldeles för mycket. jag körde in i en parkeringsautomat och kvaddade halva bilen och skrev en låt om det. det enda vettiga jag åstadkom på cirkus en månad var nog att jag tog tag i att skapa mig en egen firma.

höst 2010. jag började hösten med en workshop för dom högsta hönsen i en kommun nära dig.. riktigt kul. sedan började vardagen för alla i familjen och helt plötsligt var jag ensam hemma om dagarna och helt plötsligt var det oktober och helt plötsligt fick jag jobb på min kusins jobb. med kontorsgöra, alltiallo, och liknande. jag började prata. allt började kännas bättre och jag klädde ut mig till min bror på en maskerad. jag målade fem av dom sju dödssynderna och tittade på planet earth. jag var på restaurang och åt med två fina vänner som födelsedagspresent. jag röstade i riksdagen för första gången och såg sverigedemokraterna ta sig in i riksdagen. jag började plugga två kurser som jag hoppade av när jag fick jobb. jag fikade väldigt väldigt mycket varje söndag. jag lyssnade mycket mycket på robyn. jag blev barnkörsledare, på riktigt, och slutade vara konfaledare. jag var i skövde en mysig helg med mysiga människor.

vinter 2010. det är svårt att avgöra när hösten övergår i vinter men någon gång i november, när första snön faller, är väl ett bra exempel. jag fortsatte jobba som alltiallo slash springpojke slash värdinna. jag lärde känna alkoholens värsta sidor och spelade ängel i ett julspel. jag gick upp rekordtidigt för att åka till varberg och sov rekordlänge en dag. kvart över fyra och solen hade redan gått ner. jag träffade en läkare och fick tabletter för min PMS, eller min PMD eller vad man nu ska kalla det. jag bestämde mig för att gå folkhögskola till hösten. jag fick en bebis i form av en iPhone som jag suktat efter hela hösten. jag gjorde ett skivomslag och sjöng på varje adventsgudstjänst i bifrostkyrkan. jag gjorde fem olika sorters julgodis och marsipanvattenmelonklyftor. jag köpte dyra skor och fick dyra stövlar i julklapp. jag började på en lista här på bloggen och slutade efter två inlägg, haha. jag gick nästan vilse runt sisjön och spelade in en cover på you raise me up. jag dansade med tre vänner och sjöng karl bertil jonssons jul med en vän. jag köpte två getter i julklapp. jag rimmade och tog kort och blev kär i Hipstamatic, en app till min kära lilla iPhone. jag blev erbjuden ett vikariat som piano- och rytmiklärare.


detta, mina vänner, är mitt år i ett nötskal! positivt på många sätt och många saker som jag för alltid kommer minnas. student, artonårsdag, första utlandsresan med vänner. men också ett år när allt vändes upp och ner och jag äntligen fattade vad som var "fel". den senare halvan ser jag som nåt slags mellanperiod, mellan allt som har hänt och allt som kommer att hända. man får väl ha en sån efter studenten.. nästa år ska det bli andra bullar! mina nyårslöften är att ta tag i mitt liv (och som det ser ut nu så har jag jobb åtminstone halva våren), söka folkhögskolor, komma på hur jag ska klara av min ekonomi och framför allt: börja träna! jag ser verkligen fram emot vad nästa år har att ge. jag avslutar med en bild på min bror på skidor ute på sisjön. over and out!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0