cause I saw the end before it begun

I came across a blog. En blogg med ett inlägg där bloggerskan listade sina favoritlåttexter.

Jag tänkte göra samma sak, för det finns så många fina låttexter som jag kan relatera till, som berör mig på något sätt, eller som bara är så vackert skrivna.

Heart of Worship - Matt Redman
hela denna låt är så sjukt fin på engelska, jag älskar den.

"When the music fades
all is stripped away
And I simply come
Longing just to bring
Something that's of worth
That will bless Your heart"

Somebody Else - Anna Winblad
Min fina vän Annas egenskrivna låt, så himla fin. Ibland är det så det känns.

"I just wanna be myself
Try to be the girl I am
But it's hard to be someone
I try to talk but not that loud
Try to sing, but then I cry
It's hard to be someone"


Soar - Christina Aguilera
Fick en helt ny mening för mig i höstas. Den ställer precis dom frågorna jag behövde höra just då. Och fick mig att inse vad jag skulle göra. Så otroligt stark text. Det är något av det viktigaste här i livet, att vara sann mot sig själv.

"When they push, when they pull
Tell me can you hold on?
When they say you should change
Can you lift your head high, and stay strong?
Will you give up, give in when your heart's crying out that it's wrong?
Will you love you for you at the end of it all?
"

The voice within - Christina Aguilera
En annan låt som jag förknippar med en speciell händelse i mitt liv. Som gav mig styrka just då.

"Young girl, don't cry.
I'll be right here when your world starts to fall
Young girl, dont hide.
You'll never change if you just run away
When you're safe inside your room you tend to dream

Of a place where nothing's harder than it seems."

Orange sky - Alexi Murdoch
Den här texten tycker jag om, det är en sån text som fastnar. Särskilt sista textraden.

"I had a dream I, stood beneath an orange sky
With my brother standing by
And here is what I know now
goes like this
In your love, my salvation is in your love"

Man in the mirror - Michael Jackson
Jag kommer ihåg när jag först lyssnade på den här låten, på riktigt. Det var i somras, några veckor efter Michael Jacksons död. Jag hade lyssnat på den här låten innan men aldrig riktigt lyssnat på texten. Men så gjorde jag det en dag, och jag tyckte den var så stark, så fin. Jag tycker om många av MJs texter, men den här står ut. Den stämmer så bra.

"See the kids on the street, with not enough to eat
Who am I, to be blind, pretending not to see their need?
I'm starting with the man in the mirror
I'm asking him to change his way
No message could have been any clearer
If you wanna make the world a better place
Take a look at yourself and make that change"

Anna - Hello Saferide
Den här låten är så söt. Det är en textrad som inte är så speciell egentligen, men som med hjälp av arret, känslan i hennes röst och dramatiken gör att jag blir berörd varje gång.

"And she'd never have to know what it's like when your heart breaks"

Jag ger dig min morgon - Håkan Hellström
Han har inte skrivit denna, men det är hans version jag har hört. Och den är så fin.

"Om du var vaken skulle jag ge dig
allt det där, jag aldrig ger dig
Men du, jag ger dig min morgon
Jag ger dig min dag"

Nåt för dom som väntar - Joakim Berg
Den här är tydligen inte heller Jockes från början. Men fin är den.

"Vi som krossas, krossar och går på
små späda barn
med hjärtan som elefanter"

Lady - Regina Spektor
Regina har jättemånga fina låtar. Men denna är en av mina favoriter. Den är så lugn, harmonisk och fin.

"Sings so soft as if she'll break, says
I can sing this song so blue
That you will cry in spite of you
Little wet tears on your baby's shoulder"



Nu blir det här inlägget alldeles för långt. Det finns så himla många fina låttexter, det är helt omöjligt att nämna alla. Men andra som har fina texter som jag kommer på just nu, är James Morrison, James Blunt och Jason Mraz. Bland många andra.

Vilka är era favorittexter?

Kommentarer
Postat av: Johannes

Har oxå tänkt göra så någon gång, men det har aldrig blivit av. Finns ju så många låtar med talande texter!

Kram

2010-01-08 @ 10:00:53
URL: http://pandalover.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0