vi traskar till en trollkarl

Det har varit sjukt kallt idag. Som alla andra dagar. Så när jag var hemma på håltimman bestämde jag mig för att göra varm choklad. Den blev sjukt god! Jag tänkte lägga upp receptet här, för det var ingen vanlig varm choklad. Det är hämtat ur min mammas underbara bok 100%choklad. Testa, det är helt underbart!

Choklad à la Mexico 3 muggar eller glas

3 msk kakaopulver
3 msk muskovado- eller farinsocker
ca 1/2 tsk chilipulver, grön jalapeño (fast jag hade ingen hemma, så jag körde med kanel, ungefär en tsk. det blev sjukt gott!)
1 dl vispgrädde
6 dl vatten
1-2 dl vispgrädde till, om man vill ha att toppa med.


1.
Blanda kakao, socker och chili eller kanel i en tillbringare. Rör ut det till en smet med vispgrädde.

2. Koka upp vatten och häll över under omrörning. Smaka av, häll upp chokladen och toppa med vispad grädde.



Jag körde utan grädde på toppen, för det hann jag inte fixa. Inte världens nyttigaste choklad, kanske, men så himla god! Det räckte till en gigantisk mugg och man blir rätt mätt efter.


jag lånade min pappas tigermugg, den är inte så liten, heh. jag älskar stora muggar!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0