the coke side of life

Jag har precis sett på Supersize me med mamma. Jag kommer nog aldrig äta på Mcdonalds igen. Och min träningsmotivation steg just med tvåhundra procent. typ. nja, men äckligt var det.


Vilket får mig att tänka på en film vi såg för någon vecka sen, i skolan. Om vatten, och bland annat Cocacolas exploatering av vatten i Indien, Sydamerika och Afrika (typ). Där folk har vattenledningar precis utanför dörren men inte har råd att ansluta sig till det utan behöver gå en mil för att hämta smutsigt, förorenat vatten från brunnar. Om hur våran i princip enda livsnödvändighet har blivit en marknadsvara, och hur många människor som inte har tillgång till rent vatten. Efter det har jag försökt låta bli att köpa något från Cocacola. Fast det är så sjukt svårt, särskilt på typ Mc Donalds och såna ställen. Vilket tar oss tillbaka till Supersize me, heh.

Varför förstör vi människor oss själva och vår värld så som vi gör? Dom som inte har råd till rent vatten dör av diarré, uttorkningar och föroreningar. För att vi rika människor som har råd till rent vatten ska lägga beslag på allt för att kunna skapa läsk att dricka. Läsk, som vi blir beroende och feta av, som vi dör av. Fettlever och diabetes, sjuklig övervikt. Vad händer med oss egentligen? Allt är en jävla stor fet ond cirkel och jag hatar världen för att den ser ut som den gör.





Kommentarer
Postat av: Maja

den där filmen har jag också sett. helt sjukt. visst blir man jättearg på riktigt? och vill typ bojkotta cocacola för resten av livet. men det känns som att det inte ritkigt skulle hjälpa.

2010-02-06 @ 02:40:25
URL: http://majalideck.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0