lift me up

Inatt ska jag se en direktsänd gala, Hope for Haiti, på tv. Den sänds från Usa och börjar därför om drygt en halvtimma. Jag kommer somna. Men det är för en god sak. Jag har inte bidragit med något än till hjälparbetet där nere, men jag har tänkt på det. Hela tiden. Så inatt ska jag inte bara se galan utan också skänka pengar. Jag tänkte skänka 50kr till Läkare utan gränser eftersom jag tror att dom kommer använda pengarna på ett bra sätt. Egentligen borde man skänka så mycket mer. Jag menar, jag har precis köpt massa nya kläder. Dom pengarna jag spenderat kunde ha hjälpt flera människor att hålla sig vid liv, att få läkarvård eller vad som helst. Men man gör inte det. Sålänge man själv inte blir lidande av att pengarna går till nåt annat så är det lugnt. Men ska man offra något är det svårare. Så tänker alldeles för många svenskar, även jag tänker så. Fast jag kanske inte riktigt vill erkänna det.

Men jag tror att det är så svårt att sätta sig in i hur situationen är för dom drabbade. Hade man själv varit med om tsunamin eller någon annan naturkatastrof, typ jordbävning eller liknande, så hade det nog varit en annan sak. Men det är så avlägset, även om det är så mycket bilder och nyheter därifrån just nu. Man förstår inte riktigt allvaret. Iallafall inte jag. Eller ja, jag förstår det ju. Men det är en sak att förstå, logiskt sett, och att verkligen inse. Jag är verkligen inte så insatt, följer varken tidningsartiklar eller tv-nyheter, och det kan vara en bidragande orsak till att jag inte är mer berörd. Och inte har bidragit med något.

Visst, man är en fattig student, men en femtiolapp är ju nästan ingenting. Och mer skulle man antagligen kunna bidra med. Det är synd att man inte lika smidigt kan smsa in ett klädesplagg eller två som man inte använder längre. Då hade det blivit mycket lättare att bidra.


Men åter till galan. Artister som Justin Timberlake, Beyoncé, Madonna, Christina Aguilera, Coldplay, U2, Stevie Wonder, Bruce Springsteen, Sting, Alicia Keys med flera kommer att uppträda. Massa kända skådespelare kommer också medverka på olika sätt. All musik som spelas (om jag har fattat det rätt) under den två timmar långa galan kommer läggas upp på iTunes för försäljning, och alla intäkter kommer att gå till hjälparbetet på Haiti.

Galan sänds inatt i TV4 bland annat, och imorn klockan 21:00 sänds den i SVT.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0