Michael Jackson är död.

Som om det har undgått någon. Det är så synd, han var verkligen en av vår tids största. Kanske till och med den allra största. Jag är inget stort fan, tänker jag efter riktigt noga kan jag nog nämna sisådär drygt 10 låttitlar - och bara hans största hits. Men nu när jag vet att han är död är det liksom sorgligt att bara tänka på att han är borta. Jag såg en dokumentär nyss om honom och hans musik, jag har nog aldrig riktigt insett hur duktig han var och varför han var så speciell. Det är synd att sånt alltid ska komma fram efter att personen ifråga har dött.


Jag menar, tänk vad mycket man skulle tjäna på att iscensätta sin egen död om man var så stor som honom. Idag i USA har folk spelat hans musik i bilarna så högt att det har överröstat trafikljuden. På iTunes topplista över populäraste album just nu är nio av tio album Michaels. Överallt skriver man nu om vilken underbar människa han var, vilket underbarn han var osv osv. Nu är alla spekuleringar om barnövergrepp borta, det är bara dom bra sidorna som visas nu. Det är inget fel med det, verkligen inte!

Men kunde han inte få ha känt all denna positiva energi från hela världen medan han fortfarande levde? Han kan inte haft det lätt dom sista åren. Med anklagelser, rättegångar, uthängningar i media och förfall, varenda människa skulle ju ha brutit ihop för en bråkdel av allt negativt han har gått igenom. Genom den dokumentären fick jag känslan av att Michael var en otroligt kreativ och målmedveten människa som visste hur han ville ha det, men efter att aldrig ha fått leva ett normalt liv, han blev ju känd när han var typ tio år, så var han blyg och slöt sig mer och mer för omvärlden. Hade han inte kunnat få ett åtminstone lite bättre liv dom sista åren av att känna omvärldens kärlek och uppskattning? Måste det komma när han är borta?


Jag hoppas innerligt att han sitter däruppe i himlen nu och känner att folk faktiskt inte bara ser honom som den där pedofilen eller den vrickade galning som hängde ut sitt barn över balkongen utan faktiskt för det han brann för och ägnade nästan hela sitt liv åt, musiken. För det är han värd.


http://www.solarnavigator.net/music/music_images/michael_jackson_casanova_in_concert.jpg


Vila i frid, Michael Jackson - The king of pop.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0